Fortsätt till huvudinnehåll

Kungsmadselever på studiebesök hos Visma Spcs


Elever som läser inriktningen intern och extern kommunikation på Kungsmadskolans handelsprogram var under onsdagen på studiebesök hos Visma Spcs.  Syftet med besöket var att få en inblick i hur företaget arbetar med just PR och kommunikation. 

På Vismas Spcs kommunikationsavdelning:

Tog emot oss gjorde Björn Hartig, Junior SEO Specialist, Gabriella Eriksson, Junior SEO Content Outreach Specialist, Mimmi Rito, Content Editor & Social media och Johanna Stier, Head of PR som även samarbetar med Annica Jönsson, Content Lead & Editor Accounting Offices och Therese Palm, Content Coordinator.

Vi fick en inblick om betydelsen av att som företagare stå för värden som kommuniceras tydligt såväl internt som externt. Visma Spcs arbetar aktivt med content marketing, det vill säga att skapa innehåll för webben som målgruppen kan ha glädje av.
Andra områden som berördes var SEO, sökmotoroptimering, Vismas drömpodd, PR och opinionsbildning via press och media samt engagemanget i Ung Företagsamhet.

Under kommande lektion kommer vi att diskutera besökets innehåll och se hur vi kan arbeta vidare med den kunskap vi fick under dagens besök.

Tack till Visma Spcs för ett fint mottagande

Från Visma Spcs tog (bilden från vänster)Johanna, Mimmi, Björn och Gabriella emot oss.

Kommentarer

  1. Tack själva! Kul att ni kom! Fin blogg, Elisabeth! Hälsningar,
    Johanna Stier

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att de gjorde en bra presentation men jag är inte intresserad av ämnet.

    SvaraRadera
  3. Det var en bra och intressant föreläsning vi var på. Vi fick reda på intressant fakta och jag tycker att föreläsarna var väl förberedda. Jag tycker att föreläsningen kom med fakta som passade in på oss och den var lagom lång, även varje "ämne" dom pratade om varade lagom länge så att man inte tappade fokus.

    SvaraRadera
  4. Ninni Karlsson23 oktober 2017 02:25

    Besöket på visma tyckte jag var intressant och lärorikt med mycket information om just det som vi jobbar med nu. Det som var mest intressant var att alla de som var med där verkligen berättade om vad de jobbade med och vad deras roll innebar i vismas olika arbeten för att kunna nå ut till ännu flera personer.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det var en fin arbetsplats som de jobbar på och att det var en intressant presentation för man fick reda på vad dem gjorde på Visma.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Verbal och icke-verbal kommunikation

I kursen information och kommunikation arbetar vi just nu med verbal och icke-verbal kommunikation.

Vilken är då skillnaden dem emellan?
Varför är detta viktigt att känna till?

Verbal kommunikation Den verbala kommunikationen är det vi säger, kommunicerar genom orden på olika sätt. Hur vi uttrycker oss språkligt. Den verbala kommunikationen kan upplevas mer direkt, men genom att tänka på ordval och nyansera vårt språk kan vi anpassa oss för att nå varandra bättre.

Icke-verbal kommunikation Den icke-verbala kommunikationen handlar om sådant som kroppsspråk, miner, gester och blickar. Den icke-verbala kommunikationen kan växla mycket mellan olika länder och kulturer, också inom en mindre grupp. Den kan lätt feltolkas och leda till missuppfattningar.

För god kommunikation är det därför viktigt att arbeta med och bli medveten om sitt och andras sätt att kommunicera.

Ta gärna del av följande videoklipp av Peter Zier om verbal- och icke-verbal kommunikation.

Intressant kan också vara följan…

Selektiv perception

Ett viktigt begrepp att känna till när man arbetar med medier och kommunikation är selektiv perception.
Selektiv perception kan förklaras som att man utan medveten avsikt lägger märke till en del faktorer, men inte till annat. Det som ofta påverkar vad vi lägger märke till är våra icke-medvetna behov och våra intressen. Vår hjärna kan stänga ute sådant som inte passar vår invanda föreställningsram.
Testa dig själv! Vad ser du i denna bild?
Vi uppfattar vissa intryck som viktigare än andra. De bildar på så sätt en grund.Här ser du en så kallad växlingsbild där figur och grund skiftar. Ser du den äldre damen och den unga damen? Kan dina sinnen växla perspektiv?

Därför ska du vara källkritisk!

Varje dag överöses vi av information och budskap från olika håll.
När man ska börja med att vara källkritisk är det viktigt att ställa sig själv frågor som:

- Vem står bakom informationen? Företag eller myndighet till exempel..

- Vad är syftet med informationen? Reklam, information, propaganda...

- Vill de få mig att göra något speciellt? Köpa, tycka, rösta, få kunskap...

När du har klarlagt det för dig själv kan du studera informationen lite närmare för att se om det som står verkligen är sant. Varför är det då så viktigt?
För att du själv ska kunna skapa dig egna uppfattningar och göra mer medvetna val, inte bli ett redskap för något som du egentligen inte vill ställa upp på. Viktigt är också att den information och den kunskap du själv för vidare är korrekt presenterad.

 Nu hoppas jag att du fått svar på frågan om varför man ska vara källkritisk. Vad tycker du? Är det viktigt att vara källkritisk? Varför/varför inte?

Mer om källkritik framöver.